Адаптаційний період. Як звикнути до дитячого садочку.
Адаптація – це пристосування організму до нової ситуації, а для
дитини дитячий садок, поза сумнівом, є новим, ще невідомим простором, із новим
оточенням і стосунками. Адаптація (з лат. «пристосування») – процес
призвичаєння організму, що відбувається на різних рівнях: фізіологічному,
соціальному, психологічному. Адаптація – активне засвоєння прийнятих у
суспільстві норм і оволодіння відповідними формами спілкування й діяльності.
Чи у всіх дітей однакова поведінка при
вступі в садок? Ні. Одні діти впевнені, вибирають гру, йдуть на контакт із
дітьми й дорослими, інші – менш упевнені, більше спостерігають, деякі –
виявляють негативізм, небажання йти в групу, відхиляють усі пропозиції, бояться
відійти від батьків, голосно плачуть.
Причини такої поведінки різні: це і
відсутність режиму вдома, й невміння гратися, й не сформованість навичок
самообслуговування. Однак основна причина – недостатній досвід спілкування з
однолітками та дорослими.
Процес пристосування (адаптації) до
дитячого садка проходить індивідуально. Середній строк адаптації дітей раннього
віку – 7-15 днів, молодшого дошкільного віку – 2-3 тижні, старшого дошкільного
віку – 1 місяць.виникнення у дитини стійкого «адаптаційного синдрому» свідчить
про її неготовність до виходу із сім’ї.
ВИОКРЕМЛЮЮТЬ ТАКІ СТУПЕНІ АДАПТАЦІЇ:
·
Легкий –
поведінка дитини нормалізується (протягом 10 – 15 днів) – фізіологічна,
природна адаптація;
·
Середній
(протягом 15 – 30 днів) – дитина худне, хворіє, але не важко, без ускладнень;
·
Важкий (триває
від 2 місяців і більше) – паталогічна адаптація.
Виходячи з цього, виокремлюють три групи
дітей за характером пристосування до нових умов життя.
Перша група – ті, для кого процес адаптації
легкий і безболісний. Такі діти комунікабельні, самостійні, спілкування батьків
із ними доброзичливе.
Друга група – малюки, котрі адаптуються
повільніше і важче. Зацікавлення грою змінюється байдужістю, вередуванням.
Малятам бракує довіри у ставленні до вихователів, інших дітей навички гри та
спілкування розвинені недостатньо. Діти малоініціативні, менш самостійні, дещо
можуть робити самі але здебільшого залежать від дорослого. З боку батьків
простежується нестабільність у спілкуванні: доброзичливі, привітні звертання
змінюються криком, погрозами або збільшенням вимог.
Третя група – діти, які важко пристосовуються
до нового оточення. Вони зазвичай несамостійні, швидко втомлюються, ігрові
навички не сформовані. У досвіді таких дітей – прояви авторитарності,
жорстокості (чи навпаки – зайвої поступливості) з боку дорослих, що спричиняє
страх, недовіру до вихователя або повне ігнорування його та інших дітей. Сон і
апетит погані або зовсім відсутні. Діти часто хворіють, що ще більше вповільнює
звикання до нового оточення й до нових вимог.
ЩОБ ПРОЦЕС АДАПТАЦІЇ НЕ ЗАТЯГУВАВСЯ, НЕОБХІДНО:
·
Давати позитивні
настановлення, підтримувати бажання дитини йти в садок;
·
Дитина має
відчувати повне розуміння між батьками та вихователями, тоді вона швидше
звикає;
·
У перші дні –
короткочасне перебування у групі – 1-2 години;
·
Наблизити
домашній режим до садкового;
·
Утримуватися від
шумних масових вистав, або зменшити емоційне навантаження;
·
Навчати навичок
самообслуговування (одягання, умивання, складання іграшок).
Головною педагогічною умовою успішної
адаптації дитини до дитячого садочка є єдність вимог до малюка в сім’ї та в
дитсадку.
РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ЩОДО ПРАВИЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ РІДНИХ У ПЕРІОД
АДАПТАЦІЇ:
·
Дитині потрібно
говорити, що вона вже доросла;
·
Не залишати
дитину на цілий день у групі;
·
Гуляти на
майданчику після відвідування садка;
·
Давати із собою
улюблені іграшки;
·
Повідомляти
вихователя про особливі звички дитини;
·
Придумати ритуал
«прощання» й обіграти його вдома;
·
Зустрічати дитину
з посмішкою;
·
Розповідати
якомога більше позитивного про садок;
·
Підтримувати
самостійність дитини вдома.
Немає коментарів:
Дописати коментар